2015. június 30., kedd

Mit jelent számunkra a jó hangminőség? - Mit szólnál, ha ugyanúgy, mint az autódnál az ESP-t, hangfaladban is kikapcsolhatnád a hallást segítő eszközöket?

Mikor kapcsoltad ki utoljára autódban az ESP-t? Hogyan érezted magad?

Szögezzük le, a hangminőség (hangfal, akusztika, hangzás...) mindenki számára mást jelent. Napjainkba valamennyi gyártó szinte kivétel nélkül mesterséges hangzásjavító eszközöket alkalmaz. Ezt talán a legjobban a kocsikba szerelt 3 betűs gombokhoz (ABS, ESP) lehetne hasonlítani. Ezek a mindennapi vezetést, közlekedést, előbbi esetben pedig a zenehallgatást könnyítik, de a valóságot jelentősen torzítják.

Ezalatt érthetjük azt, hogy egy gyengébb hangminőségű tömörített hangfelvétel egész elfogadhatóan szól azokon a rendszereken, ahol mesterséges hangzásjavító eszközöket alkalmaznak, de egy csomó más hangot, finomságot is "levágnak", átformálnak ezek a rendszerek. Éppen ezért egy tökéletes hangminőségű, hangfelvételből sem tudja kihozni a maximumot. Hangfalaink, hangrendszereink megalkotásakor mindig a legmagasabb elvárásoknak kell megfelelni, ennek köszönhető, hogy egyedi hangrendszereinktől valóságos hangzást kaphatsz vissza. Elképesztően nagy élmény így zenét hallgatni.

A Bizsók Hangsugárzó Manufaktúrának a jó hangminőség elsősorban azt jelenti, hogy a felvételen található hanganyagot minél kisebb torzítással, minél pontosabban reprodukáljuk, lehetőleg úgy, ahogy azt a hangmérnökök és a művészek együtt kitalálták a felvételek során. Sok olyan rendszer született már és napjainkban is születik, amelyek gyártója a saját ízlését, hangzásvilágát a hifi rendszer részévé teszi. Ez is egyfajta koncepció, hitvallás, mi azonban azt tűztük ki célul, hogy a hangsugárzóink és rendszereink transzparens módon azt mutassák meg, ami a felvételeken található. 

Nem szeretnénk sem elvenni, sem hozzáadni semmit azokhoz!

Ha például egy kevésbé jól sikerült felvételen hallható hegedű hangja nem tűnik természetesnek, akkor nem próbálkozunk meg azzal, hogy a rendszert alakítva természetesebbnek tűnő hegedűhangot állítsunk elő. A felvételeket adottnak vesszük, és a rendszert úgy tervezzük meg, hogy azok lehetőleg minél tisztábban, minél kisebb torzítással szólaljanak meg. Ennek a célnak az eléréséhez széleskörű technikai és tudományos ismeretek szükségesek.

Mi nem hiszünk a méregdrága high-end alkatrészek, kábelek, stb. használatában, amelyek működése az emberi psziché befolyásolhatóságán és a hiten, hiszékenységen alapulnak. Tapasztalataink és méréseink alapján ugyanis a jó hangminőség kulcsa a kiváló műszaki tervezés és kivitelezés.

A hifi készülékek teljes mértékben műszaki eszközök. Ismert fizikai és műszaki törvények írják le a működésüket ezért a tudományos alapossággal, pontos mérésekkel és kivitelezéssel készített készülékek szubjektív megítélések alapján is kiválóan teljesítenek. Az audiofil „guruk” füléhez és ízléséhez igazított készülékek viszont rendszerint nagyon megosztják az embereket, főleg egyéni ízléseik és preferenciáik alapján.


A jó hangminőséghez szorosan kapcsolódik a sztereó térélmény is. A sztereó, azaz kétcsatornás rendszerek az 1960-as évektől kezdve terjedtek el széleskörűen. Ekkorra oldották meg a felvételi technikában, illetve a lejátszás és rádiótechnikában is a kétcsatornás átviteltechnika komolyabb problémáit. Habár több csatorna használatával pontosabb, realisztikusabb térélményt lehet előállítani, mint sztereóval, főképp költséghatékonysági és technikai korlátok miatt a sztereó rendszerek terjedtek el.

Az ezredforduló környékén, a digitális technika rohamos fejlődésével váltak valóra a korábban csak áhított sokcsatornás rendszerek. Ennek ellenére mai napig szeretett és közkedvelt a sztereó rendszertechnika. Egyrészt az elmúlt évtizedek felvételeinek döntő többsége sztereó technikával készült, másrészt a sztereó térélmény – ha jó rendszeren, jól beállított módon hallgatjuk – nagyon meggyőző és valósághű tud lenni. A jó sztereó térélmény során viszonylag pontosan meg tudjuk határozni, hogy a tér mely területéről szólalnak meg az énekesek, hangszerek. Továbbá korlátozottabban, de elfogadható mértékben tudunk mélységi információkat is mondani a felvételekről. Például jó sztereó hangvisszaadással (és felvétellel) jól érzékelhető, hogy az énekes milyen messze áll tőlünk. Bizonyos felvételeket hallgatva az énekes szinte majdnem karnyújtásnyira énekel előttünk a nappaliban, más felvételeken pedig, egy nagy színpadon áll több méterrel előttünk. 

Jó rendszerrel és megfelelő installálással nagyon meggyőző 360 fokos térleképzés is elérhető. A sztereó térélmény maradéktalan reprodukálásának egyik alapvető feltétele a jó sztereó rendszer. Másik feltétele a megfelelően beállított sztereó hangsugárzók, továbbá az optimális akusztikai környezet. Ha műszakilag minden együtt van és rendben van, akkor nincs szükség további high-end hókusz-pókuszra a hangminőség állítólagos javítása érdekében.

Minden részletre odafigyelünk.
Mi a valósághűen reprodukált profi hangélményt nyújtjuk Neked, egyedi külsőbe bújtatva. Amennyiben erre van szükséged ne habozz, hívj fel minket, hogy minél hamarabb elkezdhessük hangrendszered megvalósítását.

"... mert szenvedélyünk a Hang!"
Bizsók Vajk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.