Az erősítők alapvető feladata nevükből eredeztethető, azaz valamilyen
fizikai jellemzőt felerősítenek alacsonyabb szintről magasabb szintre. Az
elektronikában használatos erősítők elektromos mennyiségeket, azaz
feszültséget, áramot vagy az előbbi kettő szorzatát, azaz teljesítményt
erősítenek. Komolyabb tudományos magyarázat nélkülözésével szeretnénk egy
rövid áttekintést adni az audiótechnikában használatos kommersz erősítőkről.
-Aktív elektronikus erősítők-
-Aktív elektronikus erősítők-
Az elektronikus erősítők közös jellemzője, hogy a hasznos jel
erősítését úgynevezett aktív alkatrészekkel szerelt áramkörök végzik melyek
működéséhez külső energiaforrás szükséges. Ezek az
aktív alkatrészek leggyakrabban tranzisztorok, integrált áramkörök vagy
elektroncsövek. Az utóbbiak kissé kilógnak a sorból, egyrészt működési elvük,
másrészt energiaigényük és méretük miatt. Manapság a korszerű elektronikai
termékekben nem találkozunk elektroncsövekkel, azonban vannak még gyártók, akik
előszeretettel használják őket mondván, hogy magasabb hangminőséget lehet velük
elérni. Szubjektív benyomások alapján mi nem szeretnénk semmiféle ítéletet
mondani, vagy általánosítani, technikailag azonban korszerűtlennek tekinthetők
az elektroncsövek. Lehet ugyan belőlük műszaki értelemben is jó minőségű
erősítőket építeni, azonban nehézkes kezelésük, nagy energiaigényük és
jelentősen rövidebb élettartamuk miatt szerintünk nem érdemes erre a technikára
pénzt költeni. Napjainkban inkább a korszerű félvezetős, integrált áramkörös
erősítők ajánlhatók, szerencsére ezekből van sokféle, jó minőségű, megfizethető
fajta.
-Az erősítők csoportjai működési módjuk alapján-
Működési módjuk alapján több csoportba (úgynevezett osztályba)
sorolhatjuk az erősítőket. A hangfrekvenciás célra
készült erősítők általában háromféle osztályban működnek: A osztály, AB osztály
és D osztály. Létezik B osztályú erősítő is, amelyet nagyon ritkán használnak,
de megemlítjük ezt a lehetőséget is, hogy megértsük az AB osztály működését.
Szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy az osztályok jelölése (A, B, AB, D, stb.)
nem a minőségüket jelölik, hanem a működési módjukat!
Előerősítők
Összefoglaló
néven előerősítőknek tekinthetünk minden olyan erősítőt, amely kis jeleket
képes magasabb szintre erősíteni anélkül, hogy hangsugárzót vagy fejhallgatót
kellene közvetlenül meghajtani. Ez a meghatározás nem pontos definíció, a
készülékek sokfélesége folytán nem is lehetne olyan leírást adni, amibe minden
előerősítő beleillik. Kitűnő példa a kivételekre az integrált erősítők,
amelyek az előerősítőt és a végerősítőt egy dobozban hordozzák. A házimozi
erősítők többsége is ilyen jellegű integrált erősítő. A drágább rendszereknél
szokott általában külön megjelenni az előerősítő és végerősítő fokozat.
Az
előerősítő feladata, hogy az előtte elhelyezkedő műsorforrás jelét megfelelő
szintre emelje a végerősítő számára. Leggyakrabban lemezjátszók alacsony jelét,
illetve magasabb, úgynevezett vonali szintű jeleket illetve digitális forrásból
származó jeleket képesek fogadni és a végerősítő felé megfelelő szinten, minél
kisebb torzítással továbbítani. Ebben a fokozatban szokták megvalósítani a
bemenetválasztást, hangszínszabályzást, hangerőszabályzást, különböző
korrekciókat, illetve digitális jelfeldolgozást is házimozi rendszerek esetén.
Digitális-Analóg, Analóg-Digitális konverter
A digitális jeleket feldolgozni tudó előerősítőkbe általában terveznek A/D
(analóg-digitális) konvertereket, amelyek az analóg jeleket alakítják digitális
jelfolyammá, illetve D/A (digitális-analóg) konverterek, amelyek a digitális
jeleket analóg formára alakítják. Ezek a konverterek azért szükségesek, hogy
bármilyen formátumú bemeneti jelet, akár analóg, akár digitális formátumban a
végerősítő felé továbbítani lehessen.
Végerősítők
Alapvető
feladatuk, hogy hangsugárzóknak, fejhallgatóknak megfelelő szintű jelet
szolgáltassanak, így azok az elektromos jelből képesek lesznek hallható
hangrezgéseket előállítani.
A
végerősítők működési módjai:
A osztály: A végerősítőben lévő teljesítmény
fokozat aktív alkatrészei folyamatosan vezetik az áramot, akkor is, amikor
nincs vezérlőjel. Fontos megemlíteni, hogy rossz a hatásfokuk (elméleti
maximum 50%, de a gyakorlatban ennek nagyjából a fele vagy még kevesebb szokott
lenni), tehát a hálózatból felvett jelentős teljesítményből csak kevés hasznos
teljesítmény kerül a hangsugárzókra. A hasznos és a felvett teljesítmény
különbsége hő formájában távozik, ezért komoly hűtéssel kell rendelkeznie már
egy kisebb teljesítményű A osztályú erősítőnek is. Előnye, hogy egy speciális
torzítás, az ún. keresztezési torzítás nem keletkezik ebben a működési módban.
B osztály: A teljesítmény fokozat aktív
alkatrészei csak akkor vezetik az áramot, amikor van vezérlőjel. Ellenkező
esetben teljesen lezárnak, azaz nem vezetnek áramot. Ennek a működési módnak
több hatása is van. Egyrészt a hatásfok jelentősen megnőhet az A osztályhoz
képest (elméleti maximuma 78,5%), azonban megjelenik egy újfajta torzítás
(keresztezési torzítás), ami nem létezik az A osztályú erősítőknél. Ez a
torzítás jelentős mértékű is lehet, ami a minőséget negatívan befolyásolja
ezért jó minőségű hangfrekvenciás erősítőknél nem használatos a B osztályú
beállítás.
AB osztály: Az A osztály és a B osztály közti
átmenetet jelenti. A B osztályú működésből eredő torzítás mérsékelhető, ha a
végerősítőt A és B osztály közé állítják be. Ebben az esetben a végerősítő
utolsó aktív alkatrészei vezérlés nélkül is vezetnek áramot, de sokkal
kevesebbet, mint A osztályú társaik. Ezért a hatásfoka sokkal jobb mint az A
osztályú erősítőknek (az A és B osztályú beállítások között szokott lenni) és a
B osztályból származó kellemetlen torzítást olyan alacsony szintre lehet
mérsékelni, ahol már biztosan nem lesz zavaró mértékű.
D osztály: napjainkban egyre népszerűbb
végerősítő fajta, amelynek legnagyobb előnye, hogy kiváló hatásfokot lehet
vele elérni (gyakorlatban 90% körüli értékeket), azaz nagyon kicsi a
vesztesége. Ennek további következménye, hogy kis fizikai méretben jelentős
hasznos teljesítményre képesek ezek az erősítők. Az alacsony veszteséget a
korábbi végerősítőktől eltérő működési elv miatt lehet elérni. A bemenő jelet
(legyen az analóg vagy digitális) átalakítják változó szélességű impulzusok
sorozatává. A végfokozatban dolgozó aktív alkatrészek ezeket az impulzusokat
kapcsolgatják a kimeneten található aluláteresztő szűrőre, aminek a kimenetén a
hangfalak által is feldolgozható analóg jel jelenik meg.
Sokan
helytelenül digitális erősítőknek hívják a D osztályú erősítőket
feltehetően az osztályt jelölő D betű miatt. Ez azonban hibás következtetés.
Habár lehetnek a D osztályú erősítőkben digitális jelfeldolgozásra alkalmas
áramkörök is az utolsó, aktív alkatrészeket tartalmazó teljesítmény fokozat
időben folytonos vezérlőjellel dolgozik, így nem tekinthetők digitális
végerősítőnek.
Nagyon fontos de sajnos manapság hanyagolják: A tápegység
Bármely
erősítőnek fontos része az őt energiával ellátó egysége, amelyet tápegységnek
nevezünk. A megfelelő műszaki- és hangminőség eléréséhez jól tervezett és
méretezett tápegységet szükséges használni. Sajnos a mai készülékek
többsége a spórolás jegyében születik melynek legelső szenvedő alanyai a
készüléken belüli tápegységek. Ennek oka, hogy az áramkörök alapvetően
egyszerűbb, olcsóbb tápegységgel is működőképesek. Viszont ha jó minőségre
törekszünk, és a maximumot akarjuk kihozni az erősítőkből, akkor nem szabad
spórolni semmin!
Elektroncsöves erősítők - inkább csak jó feelinget ébresztenek
Ahogy
korábban utaltunk rá, vannak, akik az elektroncsöves technikát hangminőség
szempontjából az erősítők csúcsának tartják. Érdekes, hogy egy igen rossz
hatásfokú, A osztályú, igen kis teljesítményű „csöves” erősítőt tartanak a
legjobbnak, ami műszakilag is erőteljesen vitatható kvalitásokkal bír. A rossz
hatásfok és nagyon alacsony teljesítmény mellett, az erősítő a
kapcsolástechnikájából adódóan magas torzítású, ráadásul a kimenetén lévő
transzformátor (ami a csöves erősítők legtöbbjében megtalálható) egyértelmű
hátrányt jelent a korszerűbb félvezetős technikával szemben. Tapasztalat
alapján azonban elmondható, hogy az elektroncsöves erősítők megjelenésükkel
kellemes érzést ébreszthetnek sokakban. Ennek azonban már nem sok köze van az
objektív hangminőséghez, inkább az emberi pszichére van hatással, amelynek
komoly befolyásoló hatása van a szubjektív hangminőségre.
Szeretnénk
azonban megemlíteni, hogy bármely erősítő technikából/technológiából lehet jó
és kevésbé jó minőséget gyártani. Általában igaz, hogy nagyon olcsón nincs
jó minőség, ami pedig irreálisan drága ott már nem a jobb minőségért, hanem
üres, megtévesztő szavakért, ál-tudományos magyarázatokért kell fizetni. A két
véglet között széles a skála, a választás viszont nem könnyű. Az árakkal inkább
a kínált szolgáltatásokat és pénztárcánk vastagságát próbáljuk összefüggésbe
hozni és ne a hangminőséget.
Hangerősítőkkel kapcsolatos kérdéseiddel fordulj hozzánk bizalommal.
"...mert szenvedélyünk a Hang."
Bizsók Vajk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.